They seem to make lots of good flash cms templates that has animation and sound.

All I Need Is You...

Temat: 2 Zadania z Polskiego
Jeżeli zrobi ktoś te 2 zadania z Polskiego dostanie konto premium na
Warunek zadania muszą być dobrze zrobione.

1. Dżuma Alberta Camus jako utwór paraboliczny, wykorzystujący wątki filozofii egzystencjalnej.

2.Poeci najwyższej miary. Zapoznanie się z przesłaniem poetyckim takich artystów jak Czesław Miłosz, Zbigniew Herbert, Wisława Szymborska, Stanisław Barańczak. Wiadomość czerpiemy z poważnych źródeł w internecie.

Okres ważności tego postu: do końca dnia
Taka okazja się nie nadarzy.

Źródło: topranking.pl/942/2,zadania,z,polskiego.php



Temat: Rola Symbolu w literaturze i sztuce. POMOCY ;(
Wpisz w google symbilika(symbol) w literaturze, potem oddzielnie w
malarstwie, czy dramacie.
Wyjasnij na poczatku czym jest symbol, znajdziesz to w necie lub weź
jakiś słownik czy inną książkę. Wybierz sobie jakieś pozycje z
dziedziny literatury, malarstw, dramatu czy filmu, w których
występują elementy symboliczne(sceny, bohaterowie, czasami tytuł czy
rekwizyty) i omów je ogólnie a potem wyjaśnij ich symboliczne
znaczenie. Np.tytuł powieści"Ludzie bezdomni", coś z malarstwa
Malczewskiego, może "Błędne koło" lub "Melancholia" czy obraz innego
malarza , a jest wiele takich.
Sam symbolizm narodził się w XIX w, ale symbole jako takie
występowały w sztuce zawsze. Symboliczne charakter mają bajki
Krasickiego, można jakąś wybrać, żeby nie było wszystko z jednej
epoki. Leśmiana "Dusiłek" też ma charakter symboliczny, tutaj
tytułowy dusiołek jest symbolem zła. "Dżuma" -powieść - parabola też
odnosi się do syboli, tytuł jest różnie interpretowany. Mógłbyś
jakiś film sobie jeszcze dobrać. Razem jakieś 4 teksty różne
wystarczą, jak odpowiednio je rozwiniesz.
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,417,77289746,77289746,Rola_Symbolu_w_literaturze_i_sztuce_POMOCY_.html


Temat: Ma ktoś temat z polskiego o dokumencie i paraboli?
Hej :) JA mam temat "Dokument i parabola w literaturze współczesnej". Wybrałam
sobie Medaliony, Dżumę i Inny świat. Tez sie zastanawiam jakie mogą dac m
pytania. Kiedy masz maturke ?? Ja mam dopiero 30 maja. Jak masz wczesniej to
byłabym wdzięczna za napisanie pytan. Zycze powodzenia i pozdrawiam :)
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,157,62806215,62806215,Ma_ktos_temat_z_polskiego_o_dokumencie_i_paraboli_.html


Temat: Powieść - parabola. Charakterystyka.
Powieść - parabola. Charakterystyka.
Mam ogromny problem ze znalezieniem literatury przedmiotu. Jako literature
podmiotu wybrałem "Folwar Zwierzęcy" G. Orwella, "Dżumę" A. Camus, "Proces"
F. Kafki oraz "Paragraf 22" J.Hellera. Czy znacie jakieś książki na temat
tych pisarzy lub tych książek? Lub książki ogólnie dotyczące powieści -
paraboli?
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,157,32659111,32659111,Powiesc_parabola_Charakterystyka_.html


Temat: Długość pracy z polskiego
> dzuma to prosta historia z ledwie kilkoma watkami

Przecież to parabola, filozoficzna na dodatek... Nie chodzi więc o konkretne
wątki, lecz o przesłanie.

> ferdydurke jest rowniez krotka, smiechowa ksiazka

Gombro byłby z pewnością zachwycony taką recenzją ;).
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,157,23605196,23605196,Dlugosc_pracy_z_polskiego.html


Temat: Świeżutkie cytaty z ustnej matury ;-))
matura=najazd barbarzyńców
BARBARZYŃCA NR 1
Język polski (ustny):
1. Poezja barokowa
ani be ani me - więc podpowiadam: A może opisz cechy sztuki barokowej w
malarstwie i architekturze. Np. jak wygląda typowy barokowy kościółó?
- Nie chodze po kościołach.
2. Naturalizm w "Chłopach"
- Polegał na ukazywaniu potrzeb fizjologicznych
3. Co to sa: parabola, hiperbola, elipsa
Uczen bąknął pare słów o parabolo i Dżumie Camusa, ale stanowczo odmówił
wypowiedzi na temat hiperbolo i elipsy.
...nie zdał

BARBARZYŃCA NR 2
No zwróc uwage na nazwe tej epoki - ODRODZENIE - co się takiego odrodziło w tym
czasie?
- Średniowiecz!
Co to jest literatura faktu. Podaj przykłady.
- Literatura faktu pisze o faktach autentycznych tzn. o takich które są, ale
przykładów nie podam.
...kolejna pała

BARBARZYŃCA NR 3
Język niemiecki
Kup bliety na spektakl teatralny/
- byte cwaj bileten
...jedynka
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,384,12885748,12885748,Swiezutkie_cytaty_z_ustnej_matury_.html


Temat: 2 Zadania z Polskiego
Udowodnij, że Dżuma Alberta Camusa jest powieścią paraboliczną.
Dżuma Alberta Camusa jest powieścią - parabolą. Oznacza to, że wydarzenia i świat w niej przedstawiony są tylko pretekstem do głębszych refleksji, d przekazania uniwersalnych prawd o człowieku i ludzkiej egzystencji.
Akcja powieści rozgrywa się w Oranie w roku 194... Jest to wymowna data, wskazuje tragiczne lata czterdzieste, lecz czas akcji nie jest ukonkretniony do końca. Nadaje to powieści uniwersalną wymowę. Na miasto spada epidemia dżumy. Choroba rozwija się i pochłania coraz więcej ofiar. Miasto zostaje zamknięte, nikt nie może wyjechać. Pisarz śledzi postawy ludzi wobec dżumy. Ale czym jest dżuma? Jest kilka możliwości zinterpretowania tego tragicznego doświadczenia:
Dżuma jako choroba, która zaatakowała Oran. Jest to znaczenie realistyczne, prawdopodobne, taka historia mogła się zdarzyć.
Dżuma jako wojna - jest to znaczenie przenośne, a wojna jest też żywiołem. Co prawda jej sprawcami są ludzie, lecz może przybrać rozmiar niekontrolowany, równie groźny jak ta wywołana wirusem.
Dżuma jako zło tkwiące w człowieku, z którym trzeba się zmagać. To zło ujawnia się często w chwilach zagrożenia, poraża, niszczy i rodzi nowe zło. Jest równie groźne jak choroba czy wojna. O takiej interpretacji powieści zdają się informować słowa głównego bohatera: Każdy nosi w sobie dżumą, nikt na świecie nie jest od niej wolny.
Gdybyśmy rozumienie dżumy sprowadzili tylko do choroby, która zaatakowała jakieś miasto spłycilibyśmy wymowę powieści. Pisarza zdaje się interesować zło w jego najnowszej postaci, zło tkwiące w człowieku i świecie. Ludzie przyjmują wobec zła różne postawy. I te postawy są przedmiotem analizy Camusa. Przyjmując takie rozumienie dżumy dostrzegamy paraboliczność utworu.

Źródło: topranking.pl/942/2,zadania,z,polskiego.php


Temat: Jak udowodnić że wykresem funcji kwadratowej jest parabola?


a co to jest parabola?


Z greckiego przypowiesc, taki gatunek literacki szczegolnie popularny w
Biblii ;-)
Jest taki temat na ustnej z polskiego:
"Dzuma Alberta Camus jako powiesc parabola"


Źródło: topranking.pl/1847/jak,udowodnic,ze,wykresem,funcji,kwadratowej.php


Temat: !!!!!!! MOTYW CIERPIENIA !!!!!!!!! PYTANIA!!!!!!
1.podejscie wspolczesnego czlowieka do cierpienia
2.dzuma jako powiesc parabola
3.ktory z przedst bohaterow(podmiotów lirycznych)wzruszyl mnie najbardziej
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,417,23016485,23016485,_MOTYW_CIERPIENIA_PYTANIA_.html


Temat: "czarna śmierć " czy wiecie co to jest?
Jeszcze raz przypominam,ze "Dzuma" Camusa miala charakter paraboliczny.Akcja
tej powiesci miala miejsce w Oranie, ale rzeczywiscie dot.faszyzmu i jego
skutkow.
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,94,22576721,22576721,_czarna_smierc_czy_wiecie_co_to_jest_.html


Temat: Albert Camus - Dżuma [audiobook]

W dzisiejszych czasach, gdy nosimy na swych barkach brzemię dwudziestu wieków, trudno jest artystom stworzyć coś oryginalnego i ciekawego. Często, nierzadko nieświadomie, powielają wykorzystane już wzorce, nie wnosząc do literatury nic nowego. Jednak problem ten nie dotyczy książki Alberta Camusa pt. "Dżuma", która podbiła moje serce nieuchwytnym urokiem, czarem oraz sugestywnością przekazu. Na długa pozostanie ona w mojej pamięci.
Akcja tej niezwykłej powieści toczy się w Oranie, w 194. roku i stanowi relację z dziesięciu miesięcy zmagań miasta z epidemią dżumy. Autor skupia się przede wszystkim na przedstawieniu postaw, jakie ludzie przyjmują w obliczu zaglądającego im w oczy zagrożenia. Dzięki celowej niekonsekwencji i sprzecznościom (np. w jednym miejscu Oran określono jako nudny, szary i pospolity, by kilka stron dalej opiewać jego malowniczość), dzieło można odbierać jako parabolę - chorobę utożsamiać z ogólnym pojęciem zła, a ludzi z nią walczących jako buntujących się wobec porządku świata, niegodzących się na przemoc i krzywdę innych. Jest to pogląd egzystencjalizmu na sens bytu i cel człowieczeństwa, którego Camus był zwolennikiem i przedstawicielem.
Dla pisarza ważni są przede wszystkim ludzie. Znajduje to odzwierciedlenie w przykładaniu szczególnej wagi do bohaterów.
Niewątpliwie postacią najważniejszą (pod koniec dowiadujemy się, że jest także narratorem) możemy nazwać doktora Rieux. Ten wyglądający na 35 lat mężczyzna cechuje się niezłomnością charakteru, mocnym kręgosłupem moralnym, spokojem i opanowaniem. Wie, że zwycięstwo nad chorobą nie jest możliwe, podejmuje jednak rzuconą przez nią rękawicę, stając do nierównego boju. Nie traktuje jednak tego wezwania jako czegoś nadzwyczajnego - swe zaangażowanie tłumaczy obowiązkiem zawodowym.
Aby uwiarygodnić obraz sytuacji, autor zastosował ciekawy zabieg artystyczny. Otóż zamieścił dwie niezależne relacje osób uczestniczących w wydarzeniach. Dzięki temu zdarzenia zostały ukazane obiektywnie i dokładnie. Drugim narratorem w tekście jest Jean Tarrou - mieszkający w hotelu bogacz, uprzejmy i towarzyski. Podobnie jak Rieux, za najwyższą wartość uznaje człowieka.
Ogólnie rzecz biorąc, bohaterowie są przedstawieni w dobrym świetle, w myśl przyświecającej Camusowi myśli, że ludzie są raczej dobrzy niż źli, a więcej ich cech zasługuje na podziw, niż na pogardę. Zdecydowana większość ofiarnie pomaga zarażonym i podejmuje działania na rzecz zapobiegania rozprzestrzenianiu się epidemii. Jedyna postać, która nie wzbudziła mojej sympatii (nie będę chyba w tym względzie oryginalna), to oszust i przestępca Cottard. Jemu dżuma była na rękę, cieszył się z jej trwania, nie mając na uwadze milionów ofiar umierających w mękach.
Jeśli miałabym się utożsamić z jakąś postacią, byłby to niewątpliwie Raymond Rambert. Jestem pewna, że tak jak on z początku walczyłabym o możliwość ucieczki z miasta (ucieczki od zła), aby później wszystko przemyśleć, uspokoić wewnętrzną rozpacz i rozpocząć walkę. Tak jak on, chcę być także dziennikarzem. No i nie jestem tchórzem (przynajmniej tak mi się wydaje).
Postępowanie postaci książki wpłynęło na moje poglądy. Pogodziłam się z tym, że konieczne jest istnienie zła, aby móc się z nim nie zgadzać i okazać wewnętrzną siłę.
Często zdarza się w największych nawet dziełach (patrz Tolkien), że obecność przydługawych opisów zniechęca całkowicie do czytania. Tutaj tego problemu nie ma, wszystkie elementy formy występują w doskonale wyważonych proporcjach. Styl wymaga skupienia i pewnego erudycyjnego przygotowania od czytelnika. Kiedy jednak podejmiesz wysiłek zmierzenia się z tym nie najprostszym dziełem, dojdziesz do przekonania, że po stokroć było warto...
Reasumując: polecam powieść wszystkim, którzy chociaż raz zastanawiali się nad sensem życia, koniecznością wojny, zła. Jeśli myślenie nie jest ci obce, a głowa nie służy tylko do noszenia na niej czapki, zachęcam cię do przeczytania.






    AUTOR - mnh


Świeży upload!










Więcej na stronie:
http://www.audioksiazka.eu/books.php?do=book_info&id=243
.

Źródło: darkwarez.pl/forum/viewtopic.php?t=883028


Temat: prezent
prezent
ANTYK
1.Sofokles „Król Edyp” (katharsis, mimesis, konflikt tragiczny, wina
tragiczna, tragedia antyczna)

ŚREDNIOWIECZE/RENESANS
1.Dante Alighieri „Boska komedia” (poemat)

BAROK
1.William Szekspir „Makbet” (żądza władzy, dramat szekspirowski)
2. Molier „Świętoszek” (obłuda, satyra społeczna, komedia)

ROMANTYZM
1. J.W. Goethe „Cierpienia młodego Wertera” (powieść epistolarna, werteryzm)
2. A.Mickiewicz „Dziady” cz. III (mesjanizm, prometeizm, bunt prometejski,
metafizyka, martyrologia, dramat romantyczny)
3. Z.Krasiński „Nie-Boska komedia” (dramat romantyczny, problem rewolucji,
historiozofia, poezja romantyczna)
4. J.Słowacki „Kordian” (dramat romantyczny, winkelriedyzm, Weltschmerz)
5. J. W. Goethe „Faust” (vanitas, poznanie)
6. A.Mickiewicz “Pan Tadeusz” (epopeja narodowa, idylla, arkadyjski charakter)

POZYTYWIZM
1. M.Konopnicka “Mendel Gdański” (asymilacja Żydów, obrazek, tendencyjność)
2. B.Prus „Kamizelka” (nowela, opowieść o wielkiej miłości)
3. F.Dostojewski „Zbrodnia i kara” (powieść realistyczno-psychologiczna,
szczegółowy opis psychologiczny, wielogłosowość narracyjna)
4. B.Prus „Lalka” (retrospekcje, powieść o „straconych złudzeniach”, „Trzy
pokolenia” – pierwotnie tytuł, powieść panoramiczna, powieść realistyczna,
mimesis, przyczynowo-skutkowy ciąg zdarzeń, zasada prawdopodobieństwa, poetyka
detalu)
5. E.Orzeszkowa „Nad Niemnem”(mowa ezopowa, epopeja przedstawiająca kresy,
mogiły, arkadia, powieść realistyczna, tendencyjna, tradycja, kult pracy)
6. H.Sienkiewicz „Potop” (elementy baśniowe, westernowe, gawędy szlacheckiej,
epopei; powieść historyczna)
7. E.Orzeszkowa „Gloria victis” (vae victis – biada zwyciężonym, gloria victis
– chwała zwyciężonym – parafraza; nowela o tematyce patriotycznej (powstanie
styczniowe))

MŁODA POLSKA
1.S.Wyspiański „Wesele”(dekadentyzm, elementy fantastyczno-symboliczne, dramat)
2.W.S. Reymont „Chłopi” (epopeja chłopska, retardacja, realizm szczegółu,
bogactwo świata przedstawionego)
3.S.Żeromski „Ludzie Bezdomni” (symbole – ubogi rybak, Wenus z Milo, rozdarta
sosna; kwestie bezdomności naturalizm, synkretyzm stylowy, luźna kompozycja)
4.Joseph Konrad „Jądro ciemności” (nielinearny tok narracji, dygresje,
retrospekcja, ironia z tragizmem, połączenie realizmu z symbolizmem,
opowiadanie paraboliczne)

20-LECIE MIĘDZYWOJENNE
1. S.Żeromski „Przedwiośnie”(obraz rewolucji, utopia, przestrzeń mitu)
2. W.Gombrowicz „Ferdydurke” (infantylizm, karykatura, kontrast, powieść
awangardowa, parodia, groteska, kreacjonizm, absurd, odstępstwo od normy;
„przyprawianie gęby”,”upupienie”, „pupa”, „gęba”, „forma”)
3. Z.Nałkowska „Granica” (determinizm: społeczny, psychologiczny, biologiczny;
granica: kompromisu, między klasami, między obiektywnością a subiektywnością)
4. M.Kuncewiczowa „Cudzoziemka” (introspekcja,retrospekcja, powieść
psychologiczna, psychologizm, psychoanaliza, subiektywizm)
5. S.I. Witkiewicz „Szewcy” (deformacja, absurd, groteska, parodia, dramat
awangardowy, dramat paraboliczny)
6. Franz Kafka „Proces”(absurd, egzystencjalizm, moralitet, powieść-parabola,
Everyman, egzystencjalizm, reifikacja, oniryzm, sytuacja kafkowska)

WSPÓŁCZESNOŚĆ
1. Tadeusz Borowski – wybór opowiadań (behawioryzm – przedstawienie bohatera w
praktycznym działaniu, olbrzymia rola dialogu; człowiek zlagrowany, dehumanizacja
2. Gustaw Herling-Grudziński „Inny Świat” (synkretyczna forma –dokument?esej?
autobiografia? Realia obozu sowieckiego; Borowski stracił wiarę, Gruziński nie
utracił wiary w wartości)
3. Michał Bułhakow „Mistrz i Małgorzata” (przestrzeń: realistyczna,
historyczna, fantastyczna, powieść o totalitaryzmie, bezczas, retrospekcja
4. Hanna Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem” (niejednorodna formalnie, dokument
beletryzowany, esej, retrospekcje, heroizacja i deheroizacja, świadectwo)
5. Sławomir Mrożek „Tango” (dramat absurdu, dramat o rewolucji, groteska,
czarny humor)
6. Albert Camus „Dżuma” (egzystencjalizm, powieść paraboliczna, bezczas)
7. Witold Gombrowicz „Trans Atlantyk” (groteska, patriarchat, sarmatyzm)





Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,157,61748855,61748855,prezent.html